سازهای ابوا چگونه سازهایی هستند؟ 

 

 نام: ابوا ، یعنی چوب خالص
خانواده : بادی چوبی
وسعت صدا : دو و نیم اکتاو
جنس : چوب
اندازه : 60 سانتی متر (24 اینچ ) طول دارد
اصلیت : ابوا صورت تکامل یافته شاوم اولیه است که بعد از جنگ های جهانی صلیبی به اروپا آورده شد (البته نقل بسیار است که فرم اولیه با دو قمیش چوبی و تعدادی سوراخ ازسورنای) محلی گرفته شده
البته سوراخ های ابوا از شاوم بیشتر و صدایش تیز تر و بلند تر است اولین نو ع ابوا در اواخر صده 17 در فرانسه دیده شد در قرن 18 در اندازه های مختلف به ارکسترها راه یافت که در بین آنها ساز آلتو و هورن انگلیسی ( کورانگله ) هنوز هم به طور مرتب در ارکستر مورد استفاده قرار می گیرند . در قرن 19 با نسب کلیدهایی در کشور آلمان بر روی این ساز کاملا متحول شد پس از آن در فرانسه این کلید گذاری به صورت پیشرفته و پیچیده تری تغییر کرد
طبقه بندی : بادی سازی است که با ارتعاش ستونی از هوا صدا ایجاد میکند
شکل ظاهری ساز

ساز ابوآ


زبانه
از یک تکه نی تراشیده شده که به یک لوله فلزی یا یک محفظ لوله ای شکل وصل شده تشکیل شده است . به این ترتیب که اول تیغه نی را میبرند و پس از تراش دادن ، روی یکدیگر قرار میدهند و بوسیله نخ چند لا درون مفتول محکم می کنند . انتهای آنها را قطع میکنند و انتهای شکاف را بازمیگذارند

انتهای فوقانی زبانه بوسیله چاقو به دقت تراشیده میشود تا هنگامی که نوازنده مینوازد دو تیغه به راحتی مرتعش شوند

کلید اکتاو بالا
این کلید کنترل بالاترین نتها را بر عهده دارد و بوسیله انگشت نشانه چپ گرفته میشود

کلید های انگشت کوچک

کلید هایی که برای انگشتان کوچک قرار داده شده ، در سازهای بادی چوبی بسیار مهم هستند با فشار دادن این کلیدها یک دریچه که در پاین ترین قسمت ساز قرار دارد و دور از دسترس است باز یا بسته میشود

کلیدها

در ابوا چهار کلید تعبیه شده است . هر ردیف کلیدهای فلزیاز ترتیب یچیده ای برخوردارند که وزن ساز را به صورت شگفت آوری سنگین کرده همچنین دارای تعدادی کلید است که باز هستند و تنها حلقه ای فلزی دور سوراخ آن قرار دارد

کرانگله یا هورن انگلیسی نوعی ابوا است که یک پنجم زیر تر از ابوای کنسرت است. این ساز نه انگلیسی است و نه هورن این نام هورن زاویه دار است و چون سر ساز خم شدگی دارد به این نام خوانده می شده. لوله آن بلند تر از ابواست و به یک انتهای باد کرده با زنگوله گلابی شکل خم میشود . زبانه آن در یک چوبپنبه فرو رفته است که به خاطر راحتی نوازدنده خم شده است

ساز های مشابه : هورن انگلیسی. شام ، سورنا ،هیچیریکی ، شینای ، شیپور کرام ، سوآنا ، آلگایتا
شناسنامه و شکل ظاهری این ساز ها را در آینده نزدیک خدمتتون ارائه خواهم کرد فعلا در همین حد بدونید که این ساز ها مثل ابوا شامل یک لوله خرطومی شکل همراه با زبانه مضاعف هستند صدای نافذ و تیز این ساز ها برای استفاده در فضای باز بسیار مناسب است
ابوا کوچکترین ساز دو زبانه در ارکستر است
شخصیت صدای ابوا بسیار جادوییست و معمولا برای ملودیهای هزین و احساسی استفاده می شود
نواختن این ساز به دلیل دو زبانه چوبی کوچک (قمیش) مشکل است ، زیرا هوا باید با فشار زیادی وارد زبانه های کوچک شود و هوای مانده در ششها جمع میشود و اگر به سرعت خارج نشود باعث میشود حالت سستی و ضعف در نوازنده ایجاد شود
ابوا یکی از اولین سازهایی بود که در ارکستر کلاسیک جایگاه ثابت داشت بر خلاف اغلب سازها کوک صدای ابوا بر اثر تغییر دما ثابت می ماند ابوا نت لا را در آغاز کنسرت برای تمامی نوازندگان مینوازد تا سازها را با آن کوک کنند صدای نافذ و زبانه ای آن به تنهایی برای اجرای تکنوازی ها مناسب است البته در ارکستر های سنفونیک معمولا دو ابوا وجود دارد که به صورت تک و دو نوازی ایفای نتقش میکنند ابوا میتواند به تنهایی در برابر بقیه ساز ها خود نمایی کند . قدرت مانور بالایی در پاساژهای سریع که از نتهای کوتاه و مقطع استفاده میشود دارد
کنسرتو های زیادی برای تکنوازی ابوا و ارکستر نوشته شد از جمله این آهنگ سازان میتوان ازموتزارت ، باخ و ریچارد اشتراوس
نام برد . نوازندگان ارکستر همراه با اجراهای مهم تکنوازی هایشان در ارکسترها و در طول کنسرت ها به وجود آورنده لحظاتی بسیار گرانبها برای دیگر ساز ها هستند
مثال : یوهانبرامس (1897-1833) کنسرتو برایویلن ر ماژور – اپوس 77 – موومان دوم
اگر به دیدن کنسرتی رفته باشید ملاحظه میکنید که نوازندگان پس از پر شدن سالن شروع به کوک ساز میکنند
به این دلیل است که با پر شدن فضا و حرارت انسانها دمای سالن تغییر می کند و ابوا سازی است که این حالت تاثیری بر کوک آن ندارد ، سالنهایی هم وجوددارند که دستگاه هایی برای تنظیم دمای روی سن تعبیه می کنند